Close

21 maart 2010

Als je twee dingen tegelijk doet (multitasken), dan doe je ze allebei niet

Vind jij jezelf efficiënt als je aan het bellen bent en tegelijk je e-mail leest? Ja…? Dan ga ik je teleurstellen! Multitasken zorgt alleen maar voor tijdverlies, fouten en stress. We gaan er dus niet sneller en beter van werken. Waarom het verstandig is niet van alles tegelijk te doen. En hoe we gelukkiger worden van ‘single-taksen’.

Nu hoor ik je al denken; “maar ìk kan wel twee dingen tegelijk doen”. Natuurlijk kun jij routine taken prima tegelijk doen, zoals praten en lopen. Het wordt echter een ander verhaal als je een beslissing moet nemen bij één van je twee taken. Zoals het geval is bij autorijden en gelijkertijd telefoneren. Eigenlijk is het onmogelijk om en gefocust op de weg te zijn en op het zelfde moment geconcentreerd een telefoongesprek te voeren. Niet meer doen dus!

Werken met de aan-/uitknop
Toch doen we regelmatig verschillende (complexe) handelingen op hetzelfde moment. Vaak zonder dat we ons daar erg bewust van zijn. Een goed moment om dit onbewuste te veranderen! Misschien helpt het als we je vertellen dat wij als mensen eigenlijk helemaal geen twee (complexe) dingen tegelijk kunnen doen omdat onze hersenen hierop niet ingesteld zijn. Ben je toch met twee taken tegelijk bezig, bijvoorbeeld als je een e-mail aan het tikken bent en tegelijkertijd een collega iets verteld, dan switchen onze hersenen de hele tijd van de ene taak naar de andere. Continue starten ze op en worden ze uitgeschakeld als jij wisselt van het tikken naar het praten. Dit switchen heeft gevolgen voor de kwaliteit en snelheid van je werken.

Meer aandacht, meer kwaliteit
Je kunt je afvragen met hoeveel aandacht je twee dingen tegelijk doet. Luister je echt naar de ander als je ondertussen een email aan het typen bent en schrijf je met aandacht je verhaal als je tegelijk aan het luisteren en praten bent? Neem de ander serieus en geef hem of haar de volle aandacht. En neem vooral ook jezelf serieus door met aandacht te werken. Dit komt de kwaliteit ervan zeker ten goede.

Tips en test; het kan sneller!
Je hoeft echt niet harder te werken om sneller te zijn. Stop met multitasken! Doe één ding tegelijk. Doe geen dingen meer tussendoor, die halen je alleen maar uit je concentratie. Het levert je tijdwinst op als je eerst het ene afwerkt voordat je aan het andere begint. Hiervan niet helemaal overtuigd of wil je dit zelf eens ondervinden? Doe dan meteen de korte test. Hierna zal je geen twee dingen tegelijk meer willen doen!

Handel bijvoorbeeld je e-mail op vaste momenten van de dag af en zet de melding ‘nieuwe e-mail’ uit. Voorkom afleiding door te zorgen voor een opgeruimde en geordende werkplek. Word je veel gestoord door je collega’s? Plan dan overleg in met mensen die je regelmatig moet spreken. Dit voorkomt dat ze ieder willekeurig moment bij je binnen komen vallen.