Close

Aanbod workshops en coaching

Your Service Title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Your Service Title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

1 december 2020

Zo zeg je wat je zeggen wilt!

Het kan in een gesprek lastig zijn om je punt te maken. Omdat je niet zo goed weet wat je moet zeggen of doordat de ander het gesprek steeds een andere kant op probeert te krijgen. Met een goede voorbereiding kun je echter veel makkelijker de regie in eigen hand houden. Met deze tips voer je altijd een standvastig gesprek!

Niet tot de kern van je verhaal komen kan aan jezelf liggen omdat je bijvoorbeeld om de brij heen draait of je punt niet goed kunt verwoorden. Het kan ook zijn dat de ander een doeltreffend gesprek lastig maakt door continue terug te komen op iets waar het nu niet over gaat. Ik vind deze vier B’s een handige leidraad voor het voeren een goed gesprek waarbij ik op een prettige manier duidelijk kan maken wat ik wil.

1. Bedenk wat je zeggen wilt – doel van je gesprek

Bepaal voordat je een gesprek ingaat altijd wat het doel van je gesprek is. Wat wil je bereiken? Dit klinkt makkelijker dan het is! Het maakt voor je eigen mindset namelijk nogal uit of je een gesprek ingaat met de doelstelling ‘kijken of ik iets kan doen aan mijn persoonlijke ontwikkeling’ of ‘toestemming krijgen om die en die cursus te gaan volgen’. Ik zie bijvoorbeeld ook leidinggevenden een gesprek ingaan met een vage doelstelling als ‘de medewerker moet nu echt ander gedrag laten zien, dat ga ik zeggen’. Hoe anders is het als je hetzelfde gesprek ingaat met de doelstelling ‘Ik wil graag een verbetertraject met je starten en wel op die en die punten’?! Verder lezen over het SMART formuleren van je doelen doe je hier?

Wat voor gesprek je ook voert; bedenk van tevoren dus altijd wat je wilt bereiken. Een handige eyeopener; als het je zelf nog niet lukt om kort en bondig te formuleren wat je kern is, hoe kan een ander dan begrijpen wat je wilt zeggen? Zorg er dus voor dat je voor jezelf in een paar woorden helder en duidelijk je boodschap kunt omschrijven.

2. Bepaal hoeveel tijd je beschikbaar bent – duur van je gesprek

Het wordt o zo vaak vergeten maar het kan je juist zoveel helpen; aangeven hoeveel tijd je beschikbaar bent! Tijdsindicaties geven veel helderheid. Als ik weet dat ik tien minuten heb zal ik een gesprek anders voeren dan als ik het gevoel heb dat de ander alle tijd voor me heeft. Een tijdsduur aangeven helpt het gesprek bondig te houden en zorgt ervoor dat het gesprek niet alle kanten op stuitert. Daarnaast kan je, mocht het gesprek toch onverhoopt langer dreigen te duren, aangeven dat er nog maar een paar minuten over zijn en dat je graag tot een gezamenlijke afspraak komt. Op tijd afsluiten wordt zo ook makkelijker.

3. Benoem wat je zeggen wilt – kern van je gesprek

Gesprek gestart? Deel dan het liefst zo snel mogelijk mee wat het onderwerp van je gesprek is. Socialtalk kan handig zijn, maar is het niet altijd. Als je eerst een geanimeerd gesprek voert over je nieuwe Corona-hobby dan kan het lastig zijn om daarna over te schakelen naar een zakelijker onderwerp of een slechtnieuwsgesprek.

Kom dus meteen tot de kern van je verhaal, licht deze toe en vat als afsluiting nog even samen wat de belangrijkste besproken punten zijn. Het praatje pot kan altijd achteraf nog om in een luchtige(re) sfeer uit elkaar te gaan.

4. Blijf bij wat je zeggen wilt – structureer je gesprek

Dwaalt het gesprek van het onderwerp af, grijp dan terug naar het doel. ‘Ik hoor wat je zegt. Daar kunnen we het op een ander moment nog eens over hebben. Ik wil nu graag weten hoe je tegenover mijn voorstel staat om die en die cursus te volgen’.

5. Bertines bonus tip – leg je gesprek vast

Nog een extra tip als je een zakelijk gesprek voert: leg wat je besproken hebt schriftelijk vast en overhandig dit aan je gesprekspartner. Afhankelijk van de situatie en het onderwerp kan dat met een simpele email of juist met een officiële brief. Zo heb je altijd iets om later op terug te vallen.

Denk je met deze vier B’s standvastiger een gesprek te kunnen voeren? Mooi zo, dan wens ik je alle succes!

Wil je echter meer dan alleen lezen over het verbeteren van je gesprekstechnieken en in een veilige omgeving een (lastig) gesprek voorbereiden? Ik ga graag samen met je aan de slag met jouw praktijkcasussen. De kennis, inzichten en vaardigheden die je opdoet kun je dan altijd weer gebruiken bij je vervolggesprekken. Je mag me meteen mailen info@zoontraining.nl