Close

17 november 2015

Zo kijken mensen uit naar je email!

Schrijf jij je emails op zo’n manier dat de ander ervan geniet om ze te lezen, of zou je nog wel wat kunnen verbeteren?!

Wil je dat jouw berichten gelezen worden, dan vergroot je met deze drie tips de kans enorm:

Wees positief
Van klagen wordt niemand blij. Hoe je dan toch iets negatiefs bespreekbaar kunt maken?

Stel, iemand is niet komen opdagen op een afspraak. Je zou dit op een positieve manier kunnen formuleren als: ‘Jammer dat je er gisteren niet was, je spontane ideeën hebben we echt gemist. Laat je het de volgende keer vooraf weten als je niet kunt komen?’.

Wees duidelijk
Draai er niet om heen, geef duidelijk aan wat je wilt bereiken met het versturen van de email.

Als de lezer moet zoeken naar wat je wilt, dan is de kans groot dat je niet de actie krijgt waarop je hoopt. Zet daarom altijd in zowel de onderwerpregel als in de eerste zin meteen wat je van de ander wilt. Zoals: ‘Wil je ons met tijd of geld sponsoren om de borrelavond van volgende week vrijdag rond te krijgen?’.

Hou het kort
Niemand vindt het leuk om een email te lezen die bestaat uit alinea na alinea. Je verhaal zal dan ook niet (volledig) gelezen worden.

Geef liever zo kort mogelijk aan waar het om gaat en wat je van de ander verwacht. Wil je toch meer info kwijt, voeg die dan toe in een bijlage. Dan kunnen mensen zelf kiezen of ze die willen lezen. Of niet.

Meer tips over de ideale email lengte?