Zijn dit je valkuilen bij een slechtnieuws gesprek?

Zijn dit je valkuilen bij een slechtnieuws gesprek?

Het voeren van een slecht nieuws gesprek is best lastig. Zeker als je het niet zo handig aanpakt. Als je je echter aan onderstaande handleiding houdt wordt het gesprek al een stuk gemakkelijker en plezieriger!

1. Beginnen met social talk

Het lijkt veilig, je slecht nieuwsgesprek beginnen met een ander (neutraal) onderwerp. Alleen, als jij over koetjes en kalfjes begint zet je de ander op een dwaalspoor en maak je het voor jezelf alleen maar lastiger om je punt te maken. Vertel liever direct het doel van je gesprek.

2. Niet precies zeggen waar het over gaat

Je punt maken doe je niet door uitvoerig van alles erbij te halen. Houd wat je zegt zo concreet en feitelijk mogelijk. Dus niet ‘Anderen hebben er ook last van en ik heb het je al vaker gezegd. Ik zie wel dat je er iets aan probeert te doen maar je komt vaak te laat…’. Liever: ‘Ik zie dat je de afgelopen maand vijf keer later bent begonnen dan de afgesproken starttijd van half negen. Dit vinden wij als bedrijf niet acceptabel.’ Geef, als dit van toepassing is, ook aan wat de consequenties zijn.

3. Beginnen met ‘jij’

Wat voelt prettiger aan? ‘Je hebt je niet aan de afspraken gehouden’ of ‘Ik vind het vervelend dat je niet hebt gedaan wat we hebben afgesproken, ik wil het hier graag met je over hebben’. Een ‘jij’ wordt vaak gezien als een persoonlijke aanval die vraagt om een verdediging. Voor je het weet beland je dan in een welles-nietes gesprek. Dit kun je heel makkelijk voorkomen door vanuit jezelf te spreken en te beginnen met ‘ik’. Hiermee houd je het gesprek open.

4. Door blijven praten

Als je kort de situatie en consequenties hebt toegelicht, houd dan daarna je mond dicht! Vaak ben je geneigd om maar door te blijven praten. Alleen is er bij slecht nieuws grote kans dat je gesprekspartner na het horen van het slechte nieuws stopt met luisteren omdat er van alles door het hoofd speelt. Geef de ander daarom voldoende ruimte om te reageren en om vragen te stellen.

Meer tips voor fijne(re) gesprekken? Je leest ze in mijn blogs!

Of ik deel mijn suggesties en eye-openers graag met jou en je collega’s...

Mooie (werk)dag,

Vond je dit een inspirerend artikel? Leer nog meer in deze workshop:

Vind je dit artikel interessant? Deel gerust!:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn