Close

9 november 2015

Zeg vaker ‘nee’ en krijg daardoor meer waardering

Heb jij moeite met ‘nee’ te zeggen? Jammer, want daarmee doe je zowel jezelf als anderen tekort!

Dat je het lastig vindt om nee te zeggen ligt er misschien aan dat je de behoefte hebt om aardig gevonden te worden, denkt dat ‘nee’ zeggen egoïstisch is, je schuldig voelt als je iets weigert of bang bent dat de ander boos wordt. Dit zijn echter allemaal irreële gedachten die je tegenhouden om je eigen grenzen aan te geven.

Positief voor jezelf en anderen
‘Nee’ zeggen werkt op de lange termijn juist positief. Niet alleen voor jezelf maar ook in de relatie met anderen. Zij zullen juist respect krijgen voor je standvastigheid en minder onredelijke vragen bij je neerleggen. ‘Nee’ zeggen laat zien dat je keuzes durft te maken en dat zelf bepaalt wat je wel of niet wilt doen. Als je leidinggevende en je collega’s weten waar je grenzen liggen, zullen ze er ook niet zo snel overheen denderen.

Zo zeg je nee
Maar, hoe zeg je op een vriendelijke maar wel overtuigende manier ‘nee’ tegen een verzoek? Belangrijk is om er niet omheen te draaien. Zeg duidelijk (maar wel vriendelijk) het woord ‘nee’. Als je in plaats van ‘nee’ iets anders zegt, bijvoorbeeld ‘misschien heb ik er morgen wel tijd voor,’ creëer je verwarring. Je geeft de ander een opening om morgen het verzoek alsnog door te drukken. Bovendien is er een kans dat je het vervolgens niet kunt waarmaken. Dat kan leiden tot meer irritatie, dan wanneer je de eerste keer ‘nee’ had gezegd.

Leg daarna eventueel uit waarom je de klus niet wilt of kunt doen, maar voorkom dat je in een discussie raakt. Dan bestaat de kans dat je je gaat verontschuldigen, terwijl er niets mis is met je weigering. Wel kun je die persoon op weg helpen of verwijzen naar iemand anders.

Kort samengevat;

  • Zeg ‘nee’ en verzin geen smoes
  • Geef eventueel een reden voor je ‘nee’
  • Houd rekening met de emoties van de ander en benoem ze
  • Bied eventueel een alternatief

Een voorbeeld: ‘Nee, ik neem die klus niet van je over. Het hoort niet tot mijn taak om dat te doen. Ik snap dat je teleurgesteld bent. Bespreek anders met je leidinggevende wie je wel kan helpen’. Hoe ‘erg’ zal de ander het vinden als je op deze manier communiceert?!

Verder lezen over dit onderwerp, klik dan hier om het artikel ‘Wat er zo erg is aan het woord ja’ te lezen.

Kan je zelf of je team wel wat ondersteuning gebruiken om meer met respect voor jezelf en de ander te communiceren? Dan is deze workshop precies wat je zoekt. Vraag gerust vrijblijvend meer informatie bij me aan!