Weersta jij de verleiding? Werken zonder verstoringen

Wat komt vaker voor: een collega die tegen je deurpost hangt om wat aan je te vragen of een collega die binnenkomt om te vragen of zij iets voor je kan doen? Wat je antwoord ook is, in beide gevallen word je gestoord tijdens het uitvoeren van je werkzaamheden. Je zou sneller, met minder fouten en met meer plezier kunnen werken als je minder onderbroken wordt in je werk. Laat je dus niet zomaar verleiden door afleiders van buitenaf…

Verstoringen kun je vaak niet volledig tegengaan. En je weet ook al niet wanneer vragen of afleiders komen. Je kunt er echter wel anders mee omgaan en wel zo dat ze je focus minder beïnvloeden. Want hoe meer je je op je werk kunt richten hoe minder vaak je aan het einde van de dag hoeft te zuchten: ‘heb ik vandaag weer niet gedaan wat ik wilde’.

Verstoring vaak niet belangrijk

Vijfennegentig van de honderd keer dat je onderbroken wordt in je werk, door bijvoorbeeld een telefoontje of app, gaat het om onderbrekingen die niet echt nodig zijn. In slechts vijf gevallen gaat het om een urgente onderbreking. Goed om je dit te realiseren zodat het je kan helpen om je niet verplicht te voelen om op iedere verstoring te reageren.

Zo verminder je verstoringen

Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig maar je kunt een gedeelte van je onderbrekingen inplannen. Bijvoorbeeld met collega’s die regelmatig mailen of die jij vaak een app stuurt. Plan met mensen met wie je geregeld overlegt een vaste afspraak in, al is het maar voor vijftien minuten. Verzamel van tevoren allebei alle punten die je wilt bespreken. Handel je items vervolgens tijdens het gezamenlijke overleg in één keer af. Probeer je hieraan te houden en stuur dus niet stiekem tussen de afspraken door nog een app!

Snel en gehaast of later en aandachtig

Komt er iemand ‘aanwaaien’ en wil je liever lekker even doorwerken, voel je dan niet verplicht om de ander meteen te helpen. Je kunt gerust zeggen dat het je nu niet uitkomt. Geef daarbij wel aan wanneer het je wel schikt, dan weet de ander meteen waar zij aan toe is. Vind je het toch lastig om niet direct op een verzoek in te gaan, dan mag je bepalen wat vriendelijker is; gehaast en met een half oor iemand helpen zodat je zo snel mogelijk weer verder kunt, of op een later tijdstip de volledige rust en aandacht voor de ander hebben…

En die nieuwe emails dan?

Heb jij de melding van een nieuwe email nog aan staan? Gelijk uitzetten! Dat voorkomt dat je telkens even snel een nieuwe pop-up screent, wat je alleen maar uit je concentratie haalt. Hier lees je hoe je dat doet.

Mooie (werk)dag,

Vond je dit een inspirerend artikel? Leer nog meer in deze workshop:

Vind je dit artikel interessant? Deel gerust!:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn