Close

14 december 2017

Vandaag (weer) niet gedaan wat je wilde? Zorg dan eens voor een goede dagindeling!

Ad-hoc klusjes wegwerken, brandjes blussen en haastklussen. Tja, als je daar je dagen mee vult is dat onbevredigend. Het kan anders! Werken met een dagindeling die je hebt afgestemd op wat bij jou past zorgt ervoor dat er wèl wat terecht komt van al je plannen. Ontdek daarom op welke momenten van de dag je het plezierigst werkt aan welke klussen en je realiseert je ene doel na het andere. Dat voelt stukken prettiger!

Een dagplanning afgestemd op jouw werkzaamheden en werkritme helpt de dingen werkelijk te doen die jíj graag wilt doen. Iedere dag maar gewoon weer gaan beginnen ‘omdat je het altijd zo doet’ is dan misschien niet de beste werkmethode. Alleen, hoe ontdek je jouw ideale dagindeling?

Stem je agenda af op je biologische klok
Vaak organiseren we onze dag rondom de afspraken die we hebben staan of vanuit een bepaalde gewoonte. Je dag beginnen met het lezen van je email is zo’n routine werkwijze. Alleen, hiermee neger je het ritme van je lijf. Als je je dagindeling echter af gaat stemmen op je eigen bioritme, dan zal je merken dat je beter kunt presteren. Ook jij hebt namelijk voor iedere activiteit een tijdstip dat het meest geschikt is, van het wegwerken van routineklussen tot denk taken.

Wanneer denk je het beste, wanneer ben je het meest creatief?
Kom er dus achter wat jouw werkritme is; wanneer kun je je het best concentreren, op welke momenten van de dag ben je het meest creatief en wanneer moet je je juist niet storten op lastige klussen. Plan complexe taken dan ook op momenten waarop jij het meest productief bent. Reserveer minder productieve momenten voor de uitvoering van makkelijkere taken. Bruis je ’s ochtend s van de energie? Zonde om je dag dan te beginnen met een routine klus (zoals het lezen van je email). Zo ben ik er achter gekomen dat ik moeilijke gesprekken niet voor tien uur ’s ochtends moet voeren. Ik probeer ze dan ook zoveel mogelijk daarna te plannen. Doordat gesprekken dan veel beter verlopen scheelt het mij veel tijd en energie.

Energie niveau koppelen aan hoeveelheid (realistische) taken
Lastig om achter je eigen ritme te komen? Wees er gewoon eens een tijdje alert op. Over het algemeen denken we het beste tussen tien en één uur en zijn we in de middag makkelijker afgeleid. Wat dan een beter moment is om te overleggen of makkelijkere klussen weg te werken. De 1-3-5 werkmethode is een handig hulpmiddel om je te helpen je dagen in te delen. Met deze methode kun je je energie niveau koppelen aan een bepaalde hoeveelheid verschillende taken die je op een dag kunt doen.

Weersta afleiders
Wil je lekker ongestoord werken, maar heb je toch last van afleiders? Deze tips helpen je om slimmer om te gaan met dagelijkse verstoringen.

Vind je het fijn om samen eens een paar uurtjes naar jouw ideale dagindeling te kijken? Leuk! Ik help je daar graag bij…