Close

28 mei 2013

Van wie moet dat dan?

Van de ene verplichting naar de andere en maar rennen en vliegen. Maar wie verplicht je eigenlijk al die dingen? Juist, je doet het vooral zelf! Omdat je vindt dat iets hoort, iets nu moet of omdat je dat hebt afgesproken. Een paar tips om wat meer rust te nemen en wat minder van jezelf te moeten. Je zult zien dat je hiermee meteen je prestaties verbeterd!

Om meteen maar met de belangrijkste tip te beginnen; leer te herkennen wanneer je jezelf aan het voorbij rennen bent.

Let op je houding
Anderen kunnen vaak aan jouw houding en manier van antwoorden al zien hoe ontspannen, of juist niet, je aan het werk bent. Zit je op het puntje van je stoel? Loop je sneller heen en weer dan normaal, zonder duidelijke structuur? Reageer je kortaf? Het zijn signalen die aangeven dat je wellicht niet voldoende rust in je lijf hebt.

Schakel terug
Herken je zulke signalen bij jezelf, dan is het beste wat je kunt doen direct terug schakelen. Want, wat levert het je op als je half half zoveel mogelijk probeert te doen in zo’n kort mogelijke tijd? Het is veel effectiever om juist bij drukte even je rust moment te pakken. Leun achterover, ga voor je collega’s en jezelf thee halen of zucht een paar keer diep. Hiermee vertraag je jezelf letterlijk en komt je ademhaling weer in een rustig ritme. Je bloeddruk zakt en je spieren ontspannen. Kortom; ontspanning! Je kunt nu wellicht meer overwogen besluiten wat je wel en niet gaat doen en op welke manier. Zodat je hierna weer lekker aan de slag kunt.

Juiste ritme
Een andere tip om meer ontspannen te werken is door rekening te houden met je persoonlijke ritme. Wanneer is je energie hoog en wanneer juist laag? Wanneer kan je je concentreren of op welk moment lukt dit helemaal niet? Neem even gas terug in die daluren en profiteer van je piekuren.

Nog een aantal
Tenslotte nog een paar andere dingen die je kunt doen om minder te moeten en meer je eigen regie te voeren. Neem je pauze, zeg nee als je er niets bij kunt hebben en maak niet al te lange werkdagen. En, niet vergeten; lachen helpt geweldig goed bij stress! Dus neem jezelf en al die verplichtingen (die je jezelf oplegt) vooral niet al te serieus…