Close

21 november 2016

Tips om sneller door je inbox heen te gaan

Ben je dagelijks veel tijd kwijt met het doorspitten van je mailbox? Deze tips zorgen ervoor dat je veel tijd kunt besparen!

Top tips om sneller je nieuwe email te verwerken;

Stuur geen bericht terug
Je hoeft geen bericht terug te sturen als de tekst iets zou zijn van ‘bedankt’, ‘ik heb het gelezen’ of ‘ik ben aanwezig’.

Meld je af voor ongewenste email
Meld je af voor emails die je niet wenst; denk aan reclamemateriaal maar ook emails van afdelingen of medewerkers waar je verder in jouw functie niets aan hebt.

Delegeer wat niet bij jou hoort
Krijg je een email die een ander moet afhandelen; stuur de ontvanger en de collega die dit op moet pakken allebei een email. Dit is nu een extra handeling, maar je voorkomt dat je later weer lastig gevallen wordt met dezelfde vraag.

Bedenk wat je met CC mail wilt
Mails die je in CC krijgt zijn blijkbaar niet echt belangrijk voor jou. Besluit om deze op een rustig moment te lezen, of lees ze helemaal niet. Handig om een map aan te maken waarin direct alle mail terecht komt waarin jij in CC staat. Onderaan lees je hoe je dat doet.

Zorg zelf voor minder mail
Nog een tip om te voorkomen dat je veel email krijgt die niet relevant is: stuur jij een email maar is er geen reactie nodig, zet dit dan in de onderwerpregel. Bijvoorbeeld ‘geen reactie nodig’. Zo weet de ander dat het goed is dat hij/zij geen reactie terug stuurt.

Weten hoe je een map aanmaakt voor je CC email? En misschien vind je het wel zo fijn als we eens samen je mailbox organiseren. Het kost je maar een paar uurtjes, maar je hebt er de rest van je (werk)leven ontzettend veel gemak en vooral plezier van!