Close

8 maart 2018

Snoep niet teveel van je eigen tijd af, plan je (drukke) dagen slimmer in!

Herken je jezelf in de volgende situatie? Je slaat je agenda open en je ziet dat je die dag drie afspraken hebt staan. Het gevoel bekruipt je dat je die dag ‘helemaal vol zit’ en ‘nergens anders meer aan toe komt’. Herkenbaar? De vraag is; hoe ‘vol’ zit je werkelijk en hoe kun je je tijd tussen je afspraken effectief in te vullen?

Simpel; plan iedere dag ruimte in voor het afronden van dagelijkse werkzaamheden en plan je kerntaken in je agenda in. Zo kun je een hoop doen op een ‘drukke dag’!

Hoe ‘druk’ is druk eigenlijk?
“Pff, vandaag gaat een drukke dag worden. Om tien uur heb ik een vergadering van een uur, om twee uur een sollicitatiegesprek van drie kwartier en om half vier een bespreking van ongeveer anderhalf uur.” Als je dit zo achter elkaar leest lijkt het misschien een volle dag van deze persoon. Maar eigenlijk duren deze afspraken in totaal maar drie uur en een kwartier. Van de acht uur die je op een dag hebt.

Plan juist ook je kerntaken in
Als je geen concrete activiteiten inplant voor de overige vijf uur, dan is de kans groot dat deze uren al snel verloren gaan aan tijdverslinders zoals je mail afhandelen en wat  kleine klusjes en ad-hoc zaken afhandelen. Je kunt voorkomen dat je de tijd tussen je afspraken door eigenlijk verdoet. Het kan je daarbij erg helpen om de andere werkzaamheden die je die dag wilt doen, ook concreet in je agenda in te plannen. Want als er naast de boven genoemde drie afspraken in je agenda staat ‘van 11.15 tot 12.00 uur verslag x uitwerken’, dan is de kans ook groot dat je daadwerkelijk aan de slag gaat met deze klus.

Behaal je doelen
Plan dus zeker niet alleen (incidentele) afspraken met anderen in, maar juist ook werkzaamheden die je dagelijks of wekelijks moet doen. Met andere woorden: reserveer ruimte in je agenda om te werken aan je kerntaken! Daarmee krijg je meteen een beter inzicht in het totaal aan werkzaamheden die je die week wilt doen. Komt er dan een vraag voor bijvoorbeeld een last minute overleg binnen, dan kun je ook makkelijker zien of je wel of geen tijd vrij hebt voor dat overleg. Dit maakt het makkelijker om je grenzen aan te geven. Plan dus ook altijd je dagelijkse werkzaamheden in je agenda in en ga ze doen!

Meer inzichten krijgen in hoe je jouw werkdagen handiger in kunt richten? Dat kun je snel regelen…