Close

9 september 2010

Papier hier!

Lopende door de Efteling word je al heel snel duidelijk waar je met je papier heen kunt; Holle Bolle Gijs eet het graag op. Is je papierstroom op je eigen werkplek ook zo overzichtelijk?!

Papieren die je nog moet afhandelen, stukken die wachten om door anderen aangevuld te worden, naslagwerken die je wilt bewaren… Op vele werkplekken liggen al deze dingen door elkaar heen. En dat is niet zo handig.

Scheiden werkzaamheden
Organiseer je werkplek zo dat je al je lopende werkzaamheden scheidt van je afgeronde werkzaamheden. Zodat voor jezelf duidelijk is waar je nog iets mee moet en wat al is afgehandeld.

Lopende werkzaamheden
Al het papierwerk waar je nog wat mee moet bewaar je op een aparte plek, dus niet in je archief. Maak daarom onderstaande aparte (hang)mappen of bakken aan voor je lopende werkzaamheden:

  • Lopende werkzaamheden: hierin bewaar je alles waar je zelf nog wat mee moet.
  • Afwachten: hierin bewaar je de stukken die nog op een reactie van een ander wachten.
  • Lezen: hierin bewaar je alle stukken die je wilt lezen.
  • Archiveren: hierin bewaar je alle stukken die je nog moet archiveren.

Archief
Zijn er stukken die je wilt bewaren, doe dat dan in een apart archief. Liefst gecategoriseerd en op alfabetische volgorde. Vraag je overigens altijd even af of je papieren documenten wilt bewaren, zeker als je het stuk ook digitaal hebt! En vergeet niet; 80% van je archief kijk je nooit meer in…