Organiseer je digitale bureaublad!

Het straalt je als eerste tegemoet als je je laptop of computer aanzet, maar we besteden er vaak het minst aandacht aan; je digitale bureaublad. Jammer. Een georganiseerd blad helpt je juist om met meer plezier te werken terwijl een ‘uitpuilend’ virtueel bureaublad voor stress zorgt. Hoe ook jij handiger om kunt gaan met je digitale werkblad.

Wanneer is voor jouw de rommel op je fysieke en digitale werkplek te erg dat je besluit er een bezem door te halen? Misschien zo’n beetje nu? Het einde van het jaar is vaak een moment dat je de boel weer op wilt ruimen. Tip: gebruik je opruim enthousiasme niet alleen voor het organiseren van de stapels papieren om je heen, gun jezelf ook eens wat tijd om je virtuele bureaublad op te ruimen…

Ongewenste ‘cadeautjes’
Kijk je wel eens bewust naar alle onderdelen die je al dan niet zelf op je bureaublad hebt geplaatst? Doe het dan meteen eens… Wist je dat er zoveel iconen en snelkoppelingen te vinden zijn. Wellicht niet! Je onderbewuste registreert al die zaken echter wel. Hierdoor kan de inrichting van jouw digitale bureaublad onbewust zorgen voor onrust in je hoofd en stress. Vergeet dus niet om je digitale bureaublad op te ruimen en opgeruimd te houden! Misschien een goed idee als je een paar tips cadeau krijgt.

Opruimen snelkoppelingen
Gebruik je alle aanwezige snelkoppelingen met enige regelmaat, of niet? Je kunt in Windows heel gemakkelijk je bureaublad opruimen door op je rechtermuisknop te klikken. Ga naar pictogrammen schikken / wizard bureaublad opruimen. Je krijgt nu een overzicht van alle snelkoppelingen en wanneer je ze voor het laatste gebruikt hebt. Zelf kun je bepalen welke koppelingen je op wilt ruimen en welke je wilt bewaren.

Eén verzamelbak voor je ‘lopende activiteiten’
Heb je documenten op je bureaublad geplaatst omdat je daar nog iets mee moet? Niet doen! Wil je toch snel bij bepaalde bestanden kunnen, dan kun je er ervoor kiezen om op je bureaublad alleen het bestand ‘lopende werkzaamheden’ te plaatsen. Hierin kun je overzichtelijk al je documenten plaatsen waar je nog iets mee wilt.

Verzamel je printopdrachten
Handig als je regelmatig onderweg bent of niet standaard een printer tot je beschikking hebt; maak een map ‘printen’ aan. Plaats hierin alle documenten die je wilt printen zodat je dit in een keer kunt doen als je in de buurt bent van een printer.

Wacht niet met het uitvoeren van je goede voornemen tot volgend jaar, maar plan meteen een moment in je agenda waarop je je digitale bureaublad weer helemaal opschoont!

 

Mooie (werk)dag,

Vond je dit een inspirerend artikel? Leer nog meer in deze workshop:

Vind je dit artikel interessant? Deel gerust!:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn