Close

2 september 2013

Hoe je je bureau zo leeg mogelijk houdt om lekker te kunnen werken

Je werkt echt lekkerder als je bureau opgeruimd is. Stapels onoverzichtelijke papieren, rondslingerende spullen die je niet gebruikt of her en der verspreid liggende aantekeningen zorgen niet bepaald voor een rustige werkomgeving. Met een beetje meer overzicht kun je vaak al veel efficiënter en plezieriger werken. En dat doe je zo!

Direct beslissen
Probeer jezelf aan te leren om direct te beslissen wat je met elk stuk papier gaat doen; ga je het bewaren, moet je er nog wat mee doen of kan het worden weg- gegooid. Leg niets opzij met het idee dat je er later wel een beslissing over neemt!

Besluit of je het echt nodig hebt
Denk nog even na voordat je papier archiveert; heb je het later echt nog nodig? Veel informatie kun je immers terug vinden op internet. Dit is vaak ook meer actueel dan bijvoorbeeld een folder van een paar maanden oud.

Splits je papieren werkstroom
Wen jezelf aan om je werkstroom te scheiden in: nog te doen, wachten op een reactie van de ander, delegeren aan een ander, archiveren of weggooien. Gebruik voor iedere actie een vaste plek om te bewaren (werkbak, map).

Plan tijd in om te doen
Het afhandelen van papierwerk is ook gewoon een taak. Plan daarom dagelijks of wekelijks (wat jij handig vindt) tijd in om hiermee aan de slag te gaan en ga het dan vervolgens ook doen.

Afmaken en opruimen
Maak af waar je aan begint. Word je tussendoor gestoord, vraag dan of de ander bij je terug kan komen als je klaar bent met je klus. Ruim daarna op waarmee je bezig was.

Eén takenlijst
Verzamel al je acties op één vaste plek, bijvoorbeeld in je digitale takenlijst. Hierdoor heb je alles overzichtelijk bij elkaar en kun je geen acties vergeten.

Binnen handbereik
Zorg ervoor dat je dingen die je veel gebruikt binnen handbereik hebt liggen. Als je ernaar moet zoeken dan kan dat een excuus zijn om de taak uit te stellen. Zorg er aan de andere kant ook voor dat dingen die je zelden gebruikt niet op je bureau rondslingeren. Ze leiden alleen maar af.

Opgeruimd naar huis
Gun jezelf de tijd om aan het einde van je werkdag je bureau opgeruimd achter te laten. Hoe lekker is dat als je de volgende dag terugkomt op en opgeruimde werkplek?!