Laat jezelf krachtiger horen

Word je niet altijd gehoord of vind je het lastig om duidelijk te maken wat je wilt? Deze makkelijk toepasbare praktische tips helpen je om direct krachtiger te communiceren.

Pas deze vier tips toe en er wordt wel naar je geluisterd!

1. Geen ‘jij’, wel ‘ik’
Het gaat om wat jij wilt, wat jouw mening is. Begin dan ook met ‘ik’. ‘Ik vind het vervelend dat ik geen antwoord krijg.’ Onbewust beginnen we vaak met ‘jij’, zoals ‘Jij geeft mij geen antwoord’. Door je zin te starten met een ‘jij’ is de kans groot dat de ander zich aangevallen voelt. Hierdoor kan de ander in de verdediging schieten waardoor het gesprek een hele andere wending krijgt. Start je zin dus met ‘ik’.

2. Geef duidelijk aan wat je wilt
Maak concreet wat je wilt. Met een ‘ik heb het druk’ zal je weinig bijval vinden. Het wordt anders als je concreet aangeeft waar je tegenaan loopt; ‘Ik heb deze week drie projecten lopen die me samen 18 uur tijd kosten. Ik kom daarmee vier uur te kort. Hoe kunnen we dit oplossen? Ik stel voor dat…’.

3. Vraag het niet, zeg het
Met een vraag kom je minder krachtig over. Wil je iets, zeg het dan! Bij je vragende manier van communiceren is de kans groter dat je niet krijgt wat je wilt, omdat je ruimte aan de ander overlaat om wel of niet op je vraag in te gaan. Dus niet ‘Mag ik meer informatie over dat project?’ maar ‘Ik heb meer informatie nodig over project B’. En ook geen ‘Zou ik vakantie mogen’ maar ‘Dan en dan wil ik vakantie opnemen’.

4. Gebruik tegenwoordige tijd
Ik hoor vaak mensen in de verleden tijd een verzoek doen, zoals ‘ik wilde vragen of ik een nieuwe afspraak kon maken’. Ik weet niet zo goed wat de reden is om de verleden tijd te gebruiken, handig is het in ieder geval niet! Je wilt nu iets, formuleer het dan ook zo! ‘Ik wil een nieuwe afspraak maken’. Dat komt veel krachtiger over.

Ik heb eerder een blog geschreven over twijfeltaal. Lees dit nog eens na, want twijfeltaal zorgt ervoor dat je een slag om de arm houdt.

Mooie (werk)dag,

Vond je dit een inspirerend artikel? Leer nog meer in deze workshop:

Vind je dit artikel interessant? Deel gerust!:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn