Close

1 juli 2013

Je werkdag beginnen voor dummies

Jouw drukke dagen en het niet toekomen aan de dingen die je wilt doen kunnen wel eens veroorzaakt worden doordat je je werkdag met de verkeerde dingen begint. En ja, als je een verkeerde start maakt, kan het lastig worden om dat later op de dag goed te maken. En dus krijg je klussen niet op tijd af of heb je uiteindelijk niet gedaan wat je van plan was om te doen.

Vandaar drie tips voor een goede start van je werkdag.

Tip 1: Niet starten met het openen van je email
Open je email niet als eerste zodra je achter je bureau zit. Vaak zit er zoveel ‘vermaak’ in je inbox dat je uren bezig kan zijn met het afhandelen van de prioriteiten van een ander. En dat kan maken dat je aan het einde van je werkdag niet gedaan hebt wat je wilde doen. Plan later op de dag een aantal momenten om je email te lezen en houd je aan de tijdslimiet die je hiervoor beschikbaar hebt.

Dit punt geldt natuurlijk niet als je kerntaken via de email binnenkomen, bijvoorbeeld als je werkzaam bent op een helpdesk waarbij de meldingen via de email bij jou binnenkomen 😉

Tip 2: Wel starten met die ene rotklus
Begin je dag met een rotklus. Ga als eerste aan de slag met de werkzaamheden waar je het meest tegenop ziet. Je hoeft de klus niet meteen af te maken als hij meer tijd kost maar je hebt dan in ieder geval al wel een begin gemaakt. Hoe lekker voelt dat voor de rest van de dag!

Tip 3: Of starten met iets wat prioriteit heeft voor die dag
Een ander goed begin van je dag is om te starten met een klus die je die dag zeker af wilt hebben. Want, hoe later je hiermee begint, hoe groter de kans is dat jij aan het einde van de werkdag een gevecht tegen de klok moet leveren.

Begin je werkzaamheden dus met hetgeen voor jou die dag de grootste prioriteit heeft. Mocht het meer werk zijn dan je dacht, dan heb je in ieder geval nog voldoende tijd beschikbaar. En ook nu geldt: hoe fijn is de rest van de dag als de druk van een deadline van je schouders is?

Meer eye-openers rondom plannen geef ik je graag in de workshop over Slimmer plannen, slimmer werken.