Je moet er wèl aan denken

Je eigen gedachten; ze maken je tot een succes of ze werken je juist tegen. Wist je dat? Verstandig dus om eens aandacht te besteden aan je denken!

Want je manier van denken en fantaseren kunnen een belangrijke oorzaak zijn waarom je minder presteert of niet de dingen oppakt waarmee je aan de slag wilt. Lees dus zeker verder als je opziet tegen sommige klussen of als je je afvraagt waarom bepaalde dingen niet willen lukken.

Je bent je vaak niet bewust van wat je denkt omdat denken min of meer automatisch gaat. En dat is meestal prima. Dit is niet het geval als je irrationele gedachten hebt die ervoor zorgen dat je niet doet wat je wel zou willen doen. Je gedachten belemmeren je dan om bepaalde acties te nemen. Nu wordt het wel belangrijk om bewust na te gaan wat er in je omging voor of tijdens de situatie die jij lastig vindt. Want blijf je nu op de automatische piloot verder gaan, dan blijf je ook steeds in dezelfde valkuil stappen.

Automatische gedachten
‘Het zijn niet de problemen zelf die het ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken,’ aldus Epictetus. Een voorbeeld. Je hebt bovenaan op je takenlijstje staan dat je nu toch echt eens moet beginnen om mogelijk nieuwe klanten te bellen. Je hebt het een paar keer geprobeerd maar dat leverde niets op. Niet echt motiverend, dus schuif je de bel-actie voor je uit. Dit is een prima situatie om eens na te gaan waarom je het lastig vindt om te bellen, en dat kan van alles zijn. Zoals:

1. ‘Ik ben anderen vast tot last als ik ze ongevraagd bel’.
2. ‘Ze zitten vast niet op mijn product te wachten.’
3. ‘Ik weet niet of ik goed uit mijn woorden kan komen, dat staat niet professioneel.’

Stap één: opsporen
De drie voorbeelden van hierboven zijn allemaal gedachten. Helpen deze gedachten je om over te gaan tot actie, of juist niet? Inderdaad, dit zijn allemaal belemmerende gedachten die, zolang ze in jouw hoofd blijven zitten, er zeker niet voor gaan zorgen dat je onbekommerd de telefoon pakt. Je hebt nu een belangrijke eerste stap gezet: het opsporen van belemmerende gedachten.

Stap twee: checken
De volgende stap is om het toetsten van de rationaliteit van je gedachten. Je kunt hiervoor een aantal technieken gebruiken: feitelijkheidsvragen – Klopt hetgene wat je denkt met de feiten?, logische vragen – Is het logisch wat je denkt? en doelmatigheidsvragen – Helpen deze gedachten om je doelen te bereiken?
Als je nu gedachte ‘1’ toetst, klopt die dan? Weet je bij voorbaat 100% zeker dat je iemand altijd tot last bent als je belt? Het helpt om de check een beetje te overdrijven of zwaar aan te zetten zodat je een en ander nog scherper krijgt. In dit geval zal het antwoord ‘nee’ zijn; je weet van te voren niet of je wel of niet gelegen belt. Met dit antwoord kun je constateren dat je gedachte dus niet klopt.

Stap drie: omzetten
Je bent tot de conclusie gekomen dat je gedachten niet kloppen. Dat zorgt er alleen nog niet voor dat je nu ineens wel actie gaat ondernemen. Je volgende stap is namelijk om in plaats van de belemmerende gedachte een ‘helpende gedachten’ in te zetten. Eentje die het je makkelijker maakt om wel te bellen. Enig idee wat zo’n gedachte zou kunnen zijn? Ik geef je een paar ideeën;

• Misschien bel ik wel net op het juiste moment!
• Ik heb een goed product wat zeker de moeite waard is.
• Ik weet waarover ik het heb.

Stap vier: doen!
Als je nu deze gedachten checkt, zijn die dan helpend en realistisch? En denk je, dat als je in staat bent om met deze gedachten aan de slag te gaan, het makkelijker gaat om de hoorn te pakken?

Check dus eens in lastige situaties wat je denkt en kijk of deze gedachte klopt of helpt. Zo niet, probeer je gedachten om te zetten in gedachten die je helpen zodat je dingen doet die je wilt doen. Het wil uiteraard niet altijd zeggen dat je met helpende gedachten alles voor elkaar krijgt. Maar ook hierin kun je realistisch denken; ‘het hoeft niet altijd te lukken, als ik het maar wel geprobeerd heb’.

Mooie (werk)dag,

Vond je dit een inspirerend artikel? Leer nog meer in deze workshop:

Vind je dit artikel interessant? Deel gerust!:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn