Close

24 oktober 2017

Hoe formuleer je jouw doelen? Liever niet door aan te geven wat je niet (meer) wilt

Wist je dat je, vaak volledig onbewust, negatieve woorden gebruikt bij het formuleren van je doelen? En dat is erg jammer. De kans dat je een negatief doel realiseert is namelijk veel lager dan het behalen van een doel met een positieve insteek. Een goed moment dus om te kijken of je jouw persoonlijke doelen een positieve twist kunt geven.

‘Ik wil straks niet te laat naar huis’ leverde in de regel wat gemor op bij de anderen. ‘Ach joh, blijf nog even gezellig’, was één van de vele reacties. Als ik echter iets zei als ‘Ik ga zo meteen lekker naar huis’ dan was er vaak niets aan de hand. In beide gevallen is de boodschap hetzelfde, maar de invloed op mezelf en anderen is in beide gevallen totaal anders. Hoe komt dat?

Negatieve woorden zoals ‘geen’ en ‘minder’
In mijn eerste formulering is ‘niet’ de grote boosdoener, het is namelijk een negatief woord. Het geeft een onplezierige sfeer en het is een woord dat niet maakt dat je spontaan zin krijgt om iets te gaan doen. Zo zijn er vele woorden die niet echt helpend zijn, denk aan ‘minder’, ‘geen’, ‘niet meer’, ‘stoppen’ en ‘niet doen’. Kijk maar naar deze voorbeelden (misschien herken je ze wel…):

  • Ik ga minder slordig werken.
  • Ik ga geen haast meer maken.
  • Ik wil niet meer piekeren.
  • Vandaag ga ik geen chocola eten.
  • Deze maand geef ik minder geld uit.

Positieve woorden zetten aan tot actie!
Wat een passiviteit! Mij krijg je hiermee niet in beweging, hoe is dat voor jou? Wat nou als we de hierboven genoemde doelstellingen van een positieve insteek voorzien, wat doet dat dan met je?:

  • Ik doe mijn klussen één voor één met volledige aandacht.
  • Ik plan mijn tijd ruimer in zodat ik voldoende tijd heb om te doen wat ik wil doen.
  • Ik probeer dingen waar ik tegenaan loop zo snel mogelijk te bespreken.
  • Als ik zin heb in iets lekkers, dan neem ik fruit of noten.
  • Deze maand ga ik x-bedrag sparen.

Richting, motivatie en energie
Merk je dat deze positief geformuleerde doelstellingen je meteen een richting geven om te handelen? En dat is precies wat je brein heel plezierig vindt! Positieve doelstellingen geven niet alleen houvast om ze uit te voeren, ze geven je ook energie en motivatie. Kijk dus eens kritisch naar de omschrijving van je eigen wensen en doelen. Als ze nu vooral aangeven wat je niet meer wilt, pas ze dan aan naar wat je wel wilt. Daarmee is de kans veel groter dat je je doelen gaat bereiken.

Handig hulpmiddel om je doelen te formuleren
Er zijn verschillende handige hulpmiddelen die je kunnen helpen om concrete doelstellingen te formuleren. Eén ervan is de SMART methode. In dit artikel leg ik uit hoe je afspraken met anderen SMART formuleert, maar dezelfde methode werkt uiteraard ook prima bij het maken van afspraken met jezelf! Vergeet alleen de P van ‘Positief’ niet!

De afsluitende tip
Besluit dus niet om te stoppen met iets, geef juist aan wat je wilt bereiken.

Hoe zit het met jouw persoonlijke werk-doelen? Helpen die je om met (meer) plezier te werken? Mocht dat nog niet zo zijn; ik help je met alle plezier op weg!