Close

29 januari 2019

Heb jij het ook al? Het opruim virus!

Heerlijk, al die aandacht die er nu is over opruimen en waarom je er zo blij van wordt! Alleen, hoe begin je om je eigen werkplek, -kast of PC eens lekker op te schonen en te organiseren naar iets wat voor jou fijn voelt en overzichtelijk is?

Iedere week kom ik werkplekken tegen die wel eens een positieve boost kunnen gebruiken. Als buitenstaander valt rommel of onrust vaak meer op dan voor jezelf. Jij ziet die geeltjes die aan je beeldscherm plakken vaak niet eens meer. En dat stapeltje naslag valt alleen op als het om dreigt te vallen. Wat denk je van je digitale bureaublad en mappen structuur, hoeveel tijd ben je ongemerkt kwijt met het zoeken naar documenten?

Gelukkiger door opruimen!
Wat ik dus eigenlijk zeggen wil, is dat het voor iedereen eens goed zou zijn om op te ruimen, alleen heb je er niet altijd erg in dat er wel eens ‘flink de bezem’ door kan! Met deze opruim hacks krijg je snel meer overzicht en kun je gelukkiger werken.

Ruim alle losse krabbels op, ga digitaal
Als je overal en nergens losse taken opschrijft, hoe weet je dan wanneer je wat moet doen en hoeveel werk je nog hebt liggen? Gebruik je digitale takenlijst en -agenda om van losse taken naar een mooie digitale weekplanning te gaan zonder nog maar één stukje papier te gebruiken!

Bedenk of je het echt nodig hebt
Wat voegt het toe als je die email, dat bestand of dat document bewaard? Is het écht belangrijk voor je functie?

Een handige checklist:

Sla slimmer op
Snel het meest actuele document openen? Sla al je documenten op met een datum aanduiding jaar-maand-dag, zoals ‘190224’ als je op 24 februari 2019 iets gemaakt hebt. Zo staan je stukken altijd op chronologische volgorde en vallen verouderde documenten veel makkelijker op om ze weg te kunnen gooien.

Alleen waar je mee bezig bent
Haal alles van je bureau waar je nu niet mee bezig bent. Het zijn toch alleen maar afleiders! Geef dingen als kantoorbenodigdheden een vaste plek in je la of kast. Je nietmachine hoef je echt niet continue binnen handbereik te hebben. En je werk papieren? Ruim die op in slimme werkmappen. Ik werk er al super lang mee en ze geven mij heel veel rust en overzicht, juist omdat ik overal en nergens werk!

Wil je weten hoe? Ik kom graag bij je op je werkplek langs om samen een voor jou opgeruimd en overzichtelijk systeem op te zetten waarmee je altijd makkelijk en snel overzicht hebt op je werkzaamheden!