Heb je zoveel werk dat je niet weet wat als eerste te doen?

|

Er kunnen eindeloos veel redenen zijn waardoor jij iedere week tijd te kort komt. Echter, teveel werk is soms ook je eigen schuld. Bijvoorbeeld doordat je geen goed systeem hebt om overzicht te houden op je klussen of als je niet in staat bent te bepalen wat echt belangrijk is en wat niet. Ga dus zelf aan de slag en zorg ervoor dat je de regie over je eigen tijd weer terug krijgt. Doe je dat door dit voorjaar bij mij een individuele training-on-the-job te volgen, dan krijgt je collega gratis een boostersessie van 1 uur!

Hoe kun je overzicht houden op je werk, als je eigenlijk niet eens een goed inzicht hebt van alle werkzaamheden die op je liggen te wachten? Echt waar, als je een goede takenlijst hebt dan geeft dat je zoveel rust en overzicht. Investeer hier dus in.

Een takenlijst met duidelijk omschreven acties
Een goede takenlijst is wat anders dan hier en daar wat krabbels van dingen die je nog moet doen. Het handigste is om op slechts één plek al je taken te verzamelen. Daarnaast is het de kunst om even de tijd te nemen om je taken duidelijk te formuleren. Dus niet ‘klant bellen’ maar ‘Mevrouw D van bedrijf H terugbellen met informatie over product U’. Geef in je omschrijving concreet weer wat je moet doen. Hiermee wordt ‘werkinstructie schrijven’ ‘Handleiding voor medewerkers schrijven voor het aanvragen van verlof’. Geef bij iedere taak aan wanneer het klaar moet zijn zodat je geen deadlines mist. In het artikel ‘Slimme takenlijst’ geef ik je veel handige tips om zelf meteen met een handige takenlijst te werken

Leer prioriteiten te scheiden van onbelangrijkheden
Oké, dan heb je zo’n takenlijst. Hoe bepaal je dan wat je als eerste moet gaan doen? Als alle klussen die op je afkomen in jouw ogen even belangrijk zijn om af te ronden, dan is de kans natuurlijk groot dat je je met de verkeerde dingen bezig houdt. En zo gaat kostbare tijd verloren.

Een belangrijke eerste te nemen stap is ervoor te zorgen dat het voor jou goed helder is wat tot je takenpakket behoort en wat niet. Check dit desnoods bij je leidinggevende. Je zou niet de eerste zijn die maandelijks veel tijd besteedt aan een rapportage die amper gelezen wordt. Ga daarna voor iedere taak na of het belangrijk is voor jouw functie. Zo niet, stop dan met die werkzaamheden! Hoort de klus bij je werk, bepaal dan of er spoed bij is (5% van je werkzaamheden) of niet. In het eerste geval; pak de klus meteen op en plan het in het tweede geval in je agenda in zodat je hier op een later moment mee aan de slag kunt.

Voorjaarsactie; gratis boostersessie!
Wil je meer tijd om je werk goed te kunnen doen en wil je af van het stress gevoel? Meld jezelf dan gewoon aan voor individuele coaching. Het leuke is dat je daarmee een collega een gratis mini training-on-the-job van 1 uur kado doet! Mail voor een offerte en voor de actie voorwaarden naar info@zoontraining.nl

Mooie (werk)dag,

Vond je dit een inspirerend artikel? Leer nog meer in deze workshop:

Vind je dit artikel interessant? Deel gerust!:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn