Durf deze maatregelen toe te passen en bespaar veel tijd!

Ik heb nog maar weinig mensen gezien die de maatregelen hieronder (durven) toepassen. En eigenlijk is dat best wel jammer; ze geven je omgeving veel duidelijkheid waardoor jij met weinig moeite veel effectiever kunt werken. En de werkwijzen zijn nog goed voor de onderlinge relatie ook! Durf jij het dan ook aan om deze tips door te voeren?

Stel een spreekuur in
Nu sta je wellicht iedereen met een half oor te woord die te pas en te onpas binnen komt waaien. Jij bent geïrriteerd doordat je gestoord wordt bij wat je aan het doen bent, de ander omdat je niet echt lijkt te luisteren.

Waarom stel je geen (vaste) tijdstippen in waarop je te storen bent? Het is in het begin misschien even wennen, maar ik denk dat iedereen er snel de voordelen van inziet. Jij hebt tijdens deze momenten alle tijd om te luisteren, de ander krijgt alle ruimte om zijn verhaal te doen. Tip: zet in je digitale agenda wanneer deze stoormomenten zijn. Zo weten anderen precies wanneer je beschikbaar voor ze bent en wanneer niet.

Start gesprekken met een tijdsindicatie
Begin nooit een gesprek voordat je hebt aangegeven hoeveel tijd je beschikbaar hebt. Het heeft twee voordelen als jouw tijdslimiet bekend is; de ander weet waar hij aan toe is en jullie zijn er nu samen verantwoordelijk voor om de tijd zo zinvol mogelijk in te vullen. Je hoeft je nu nooit meer schuldig te voelen om het gesprek op het afgesproken tijdstip af te breken. Ook met klanten en patiënten werkt dit prima!

Vertel hoe laat je terug belt
Spreek op je voicemail in hoe laat je terug belt. Bijvoorbeeld ‘Als je voor drie uur mijn voicemail inspreekt, dan bel ik je vandaag tussen drie en vier uur terug. Bel je na drie uur dan hoor je morgen tussen drie en vier van mij’. Hiermee weet de ander wanneer hij een telefoontje van je kan verwachten wat voorkomt je dat je opnieuw gebeld wordt. Of dat er ‘voor de zekerheid’ nog een email naar je gestuurd wordt. Je moet dan natuurlijk ook wel echt op de aangegeven tijdstippen terug bellen.

Gebruik altijd de BCC bij meerdere ontvangers
Voorkom de mogelijkheid dat mensen de ‘reply to all’ knop gebruiken en daarmee vele inboxen onnodig vervuilen. Als je alle namen in de BCC zet dan kunnen de ontvangers alleen naar jou en email terug sturen.

Ik ben erg benieuwd naar jouw ‘hardcore’ maatregel die je al toepast… Laat een berichtje achter op mijn facebookpagina!

Mooie (werk)dag,

Vond je dit een inspirerend artikel? Leer nog meer in deze workshop:

Vind je dit artikel interessant? Deel gerust!:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn