Close

2 januari 2013

Goede voornemens? Zo zijn ze nooit meer nodig!

Hoe lekker is het als je nooit meer goede voornemens hoeft te maken om het simpele feit dat je dingen die je wilt doen gewoon direct oppakt. Utopie? Welnee! Ook jij kunt jezelf aanleren om dingen waar je tegenop ziet niet meer uit te stellen maar gewoon te gaan doen.

Ben jij er ook zo goed in om spontaan andere klussen te bedenken op het moment dat je iets moet doen waar je geen zin in hebt of waar je tegenop ziet? Op zich hoeft dat nog niet eens zo heel erg te zijn. Totdat je merkt dat je steeds dezelfde dingen uitstelt of dat je in de problemen komt doordat je niet doet wat je eigenlijk zou moeten doen.

Waarom doe je het jezelf aan?
Op korte termijn kan het uitstellen dan ook best lekker voelen; je schuift de vervelende klus lekker voor je uit zodat je nu andere (leukere) dingen kunt doen. Alleen, als je dingen maar lang genoeg voor je uit schuift ga je er vaak meer tegenop zien om ermee te beginnen en wordt het probleem groter. De kans is groot dat de stress dan toe neemt. Toch zonde om dit jezelf aan te doen?!

Kritische vragen voor jezelf
Zelf gebruik ik regelmatig drie vragen waarop ik van mezelf (eerlijk) antwoord moet geven op het moment dat ik merk dat ik aan het uitstellen ben. Eigenlijk komt het daarna nooit meer voor dat ik niet direct aan de slag ga, dus wellicht ook voor jou de moeite van het proberen waard:

  1. Waarom stel ik uit en pak ik het niet direct op.
  2. Wat levert het mij op als ik uitstel?
  3. Wat is het risico van mijn uitstelgedrag?

Begin klein
Je hoeft overigens niet altijd heel rigoureus te zijn als je dingen uiteindelijk toch op gaat pakken. Zelfs liever niet. De kans dat je aan de slag blijft met je goede voornemen neemt dan namelijk aanzienlijk af. Liever een kleine stap die je lukt om vol te houden dan een grote stap die je (voor jezelf) niet waar kunt maken.

Wil je bijvoorbeeld vaker uitkomen voor je mening? Probeer dan eens om dit één keer in de week te doen. Je mailbox uitzoeken? Plan hier een paar keer tien minuten voor in, in plaats van een hele middag. Minder snoepen? Laat het laatste restje eens in het zakje zitten. Want, juist met kleine stappen kom je er wel!