Close

Aanbod workshops en coaching

Your Service Title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Your Service Title

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

5 april 2022

Gestrest? Pas je denken aan!

positief denken negatieve gedachten

De gedachten die je hebt bepalen hoe jij je voelt. Voel je je prettig, dan vooral zo houden! Maar voel je spanning of stress, ga dan eens op zoek naar je blokkerende gedachten en kijk of je deze om kunt buigen naar meer helpende denkbeelden. Dit zou je echt kunnen helpen om je stress te verlagen!

Je denken over een situatie kan je stress geven, niet de situatie zelf. Een voorbeeld. Je wilt graag verder met je werk alleen krijg je maar geen antwoord van je collega. De ene denkt op zo’n moment iets van ‘oh nee, alles loopt in de soep. Nu ga ik het nooit meer redden’. Terwijl een andere persoon misschien denkt ‘ach, nog genoeg ander werk te doen waar ik nu eerst mee aan de slag kan’. Merk je het verschil? De eerste persoon schiet in de stress vanwege de negatieve gedachten die zij heeft, de andere persoon ziet juist een kans. Wil je minder stress, kijk dan eerst eens of je geen denkfoutjes maakt!

Je negatieve gedachte klopt vaak niet! | Een te gekleurde manier van denken helpt je niet en zorgt juist alleen maar voor stress. Woorden als nooit en altijd zijn vaak overdrijvingen en dus zelden waar. ‘Het lukt mij nooit’ is er zo eentje. Denk maar eens aan alle keren dat je dacht dat het niet lukte, maar je het toch voor elkaar kreeg! Gebruik je negatieve woorden, dan bepalen ze je denken. En andersom draagt positief denken bij aan een beter gevoel.

Zoek je denkfout om en draai hem om | Zit je in een stressvolle situatie? Ga dan eens op zoek naar je denkfout. Gevonden? Probeer je negatieve gedachte dan om te zetten in een positieve helpende gedachten. Zo kom je van een stressvolle gedachte als ‘ik mag dit niet fout doen’ naar een meer helpende gedachte als ‘ik ga het gewoon proberen, foutjes kan ik later altijd nog herstellen’. Deze positievere manier van denken levert je waarschijnlijk veel minder stress op.

Succes met het opsporen van je eigen denkfoutjes!

Ik kan me voorstellen dat werken aan anders denken best lastig voor je kan zijn. Gelukkig kan ik je altijd ondersteunen!

Zeker weten dat jij je daarmee veel prettiger in je werk gaat voelen! info@zoontraining.nl