Close

18 juni 2013

5 tips om sneller een burn-out te krijgen

Natuurlijk ben je er niet bewust mee bezig om zo ‘ongezond’ mogelijk te werken. En niemand zal met opzet werkwijzen aanleren die geestelijke of lichamelijke klachten opleveren. Toch heb jij wellicht ook een aantal (werk)gewoonten die op het eerste gezicht heel positief lijken maar die er juist voor kunnen zorgen dat je problemen krijgt. Hoogste tijd dus om voor jezelf te kijken hoe ongezond jij eigenlijk werkt en hoe je daar zelf verandering in kunt brengen.

Herken je jezelf in een van de onderstaande vijf tips? Ga dan meteen aan de slag om het vanaf nu anders te gaan doen zodat je ook met meer rust in je hoofd, en dus minder kans op stress, kunt werken!

Tip 1: Voel je overal verantwoordelijk voor
Je hebt wellicht het idee dat je super betrokken bent en altijd klaar staat voor een ander of de organisatie. Niets is je teveel, je duikt overal in. Problemen? Je wilt ze graag oplossen zodat iedereen weer tevreden is.

Je kunt je heel druk maken over zaken waar je eigenlijk helemaal niet verantwoordelijk voor bent, maar wat levert dat je op? Hoogstens dat je je er nog meer over opwindt. Of dat je werk doet wat eigenlijk niet bij jou hoort. Als je laat gaan wat niet tot jouw invloed behoort maak je je handen vrij voor dingen die wel tot je ‘eigen zaken’ behoren. Wel zo rustig!

Hier lees waarom het prima is om dingen los te laten die niet bij jou horen.

 

Tip 2: Gebruik je hoofd als archief
Niets ontgaat je, alles onthoud je. Je bent een wandelend archief en alle dingen die je nog moet doen sla je op in je hoofd zodat je ze niet vergeet. Denk je…

Onze hersenen zijn echter helemaal niet zo geschikt om allerlei informatie op te slaan die we niet moeten vergeten. Daar heb je veel handigere tools voor die ook nog eens meer betrouwbaar zijn. Hoe minder ballast in je hoofd, hoe beter je je op je echte werk kunt storten.

Hoe je het uit je hoofd haalt lees je hier.

 

Tip 3: Alles leuk vinden om te doen
Je staat graag voor een ander klaar en door je vele interesses vind je het leuk om op veel verschillende plekken inzetbaar te zijn. Daarnaast is het natuurlijk hartstikke eervol als anderen een beroep op je doen. Kortom; als er iets moet gebeuren weten mensen je te vinden.

Op zich niet verkeerd, alleen word het lastig als je door een overload aan klussen niet meer toekomt aan die dingen die je zelf moet of wilt doen. Je zult dus keuzes moeten maken en tegen sommige projecten ‘nee’ moeten zeggen. Leer je prioriteiten stellen!

In het inspiratieboekje ‘Meer plezier door slimmer werken’ geven we je volop tips hoe je dit aan kunt pakken.

 

Tip 4: Alleen als het perfect is is het goed genoeg
Het kan altijd beter. Je vind altijd nog wel ergens een (kleine) fout om te herstellen, je hebt oog voor detail en je neemt pas een beslissing als echt alle opties zijn bekeken.

Maar, wordt daarom gevraagd? Wat is het nut als iets 110% af is? Wellicht was de opdrachtgever ook al tevreden met 80%. Zonde dus van al je extra inspanningen. Leg de lat voor jezelf daarom niet onrealistisch hoog. Het zorgt alleen maar voor stress bij je en het perfectionisme belemmert je uiteindelijk in het leveren van goede prestaties.

Hoe dat komt lees je in het volgende artikel.

 

Tip 5: Laat anderen je dagindeling bepalen
Als mensen een vraag hebben staat bij jou altijd de deur wagenwijd open. Bij problemen kan iedereen altijd aankloppen en als je op een andere manier kunt helpen doe je het graag.

Anderen ondersteunen is natuurlijk prima. Je mag daarbij alleen wel bepalen wanneer jij die hulp wilt geven! Hou dagelijks ruimte vrij voor het afhandelen van verstoringen zodat je je de rest van de dag aan je eigen planning kunt houden.

Dit artikel geeft je tips hoe je kunt voorkomen dat collega’s je werkdag verstoren. Maar de tips gelden uiteraard ook in andere situaties!

Op een ontspannen (werk) dag!